מבחן הנדל"ן של אשקלון - גמלא הראל

מבחן הנדל"ן של אשקלון

מאת: טל תפוחי, מנכ"ל גמלא הראל

באחד הבקרים במהלך שנת 2008, קצת לפני מבצע "עופרת יצוקה", טילפן אליי יזם אשקלוני מוכר ובפיו בקשה: מימון לצורך השלמת הן עצמי בפרויקט המבוצע על ידו. היכן הפרויקט, תהיתי, והיזם השיב באדישות יחסית: אשקלון.

תחילה חשבתי שמדובר בסוג של הומור שחור מצד היזם. הימים היו ימי טרום המבצע, שבהן הופגזה העיר הדרומית במטחי טילים מרצועת עזה, כולל רקטת גראד אחת שפגעה ישירות בקניון "חוצות אשקלון". מיהו היזם חסר המעצורים שמבקש לממש יזמות נדל"ן דווקא כעת בעיר המופגזת, חשבתי לעצמי. אלא שמבחינת אותו יזם מדובר היה בעניין רציני לחלוטין: עד מהרה הוזמנתי לבקר בפרויקט ולבחון עמו

אשקלון. בחזית מול חמאס

אשקלון. בחזית מול חמאס

במשותף את דו"ח הביצוע העדכני של השמאי המלווה את הפרויקט מטעם הבנק.

חלפו השנים ומצבה של אשקלון רק הורע מבחינת ירי הרקטות. מבצע "צוק איתן" קיבע בעצם את מעמדה של העיר הזו כעיר המצויה בחזית מול חמאס. לא עוד טיל פה ורקטה שם, אלא מטחים תכופים בכל תקופת לחימה וגם בין לבין. אם זה לא מספיק, גם נתוני שוק הנדל"ן הישראלי לא היו מעודדים בתחילת המבצע ובמהלכו: כבר כמה חודשים מצוי השוק בהאטה במכירות עקב עצירת הביקושים, לאור הכוונה לחוקק חוק מע"מ בשיעור 0% לזכאים. אשקלון ספגה את כל אלה ונשאלת השאלה אם וכיצד תתאושש כעת מהמהלומה.

מכרז רמ"י כאבן בוחן

מבחן חשוב ליכולת ההתאוששות של העיר הוא מכרז שפירסמו לא מכבר רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון לחכירת מגרשים לבניית 538 יחידות דיור ב-7 מתחמי משנה בשכונת "אגמים" באשקלון. תוצאות המכרז עשויות ללמד על המגמה. ככל שההיענות למכרז תהיה נמוכה, הרי שניתן להסיק כי קיים חשש בקרב היזמים שהמצב הביטחוני יביא לירידה חדה בביקוש לדירות בעיר. היענות למכרז במחירי נמוכים תביא למסקנה כי להערכת היזמים קיים צפי לירידת מחירי הדירות בעיר בעקבות האירועים האחרונים.

לכאורה, יש סיבות לדאגה, אבל יחד עם זאת מומלץ גם ללמוד מן העבר. מדינת ישראל היא מדינה המתנהלת שנים על שנים בצל משברים ביטחוניים מסוגים שונים, מלחמות, מבצעים, חטיפות ומה לא. יחד עם זאת, דווקא המציאות העגומה הזו הובילה לחסינות מסוימת של שוק ההון הישראלי. באופן מוזר, הכלכלה הישראלית מתנהלת לרוב במסלול שונה מהמסלול הביטחוני – וטוב שכך. לא בכדי נתוני יד 2 שפורסמו בגלובס מלמדים כי מי שהשכיל לקנות דירה מיד לאחר "עמוד ענן", כשהמחירים ירדו מעט בערי הדרום, הרוויח מאז עשרות אחוזים, בעוד הישראלים התעלמו לחלוטין מאיום הטילים.

מקור לאופטימיות הוא גם אותו יזם מאשקלון שהמשיך בפעילות ענפה בעיר. התברר כי על אף המצב הביטחוני המורכב ששרר בעיר באותה תקופה, המשיך להתנהל בעיר הדרומית שוק תוסס של עסקאות נדל"ן בו נמכרו 7-10 דירות מידי חודש בפרויקט שהקים.

תושבי הדרום "הורגלו" לצערנו למצב הביטחוני ולירי הטילים מרצועת עזה והם ממשיכים את שגרת החיים, הכוללת מעבר ושדרוג דירות. לפיכך אירועים ביטחוניים בעזה אינם מרתיעים אותם מלהמשיך בשגרת חייהם – לפחות עד כה.

WhatsApp